Wat is een goede menukaart?
Uw menu is allesbepalend voor uw bedrijfsvoering. Niet alleen omzet en marge, maar ook inkoop- en zelfs personeelsbeleid wordt beïnvloed door uw menukaart. Het belang van een goede menukaart is daarmee groot.
De perfecte menukaart kent alleen populaire gerechten, waar u ook nog eens veel marge op draait. Het aantal gerechten is bovendien liefst gering, zodat uw keukenbrigade gestroomlijnd kan opereren. Natuurlijk is de praktijk weerbarstiger, echter met een aantal vuistregels optimaliseert u uw kaart in korte tijd:
- Beperk uw aanbod
Dit optimaliseert niet alleen uw inkoop- en bereidingsproces, maar voorkomt tevens 'keuzestress' bij uw gast. Maak het uw gasten eenvoudig met een overzichtelijk menu.
- Maak uw gast niet bang
Beschrijf ieder gerecht vanuit haar specifieke doelgroep. Zo schrikt 'extra pikant' uw gemiddelde gast wellicht af, maar overtuigt het tegelijkertijd de echte liefhebber. Bloedworst en levertjes hebben dezelfde reputatie. Beschrijf algemene gerechten daarom algemeen en specifieke gerechten specifiek.
- Verleid uw gast
Eten is pure emotie. Pas daarom gevoelsmarketing toe. Neem overtuigende foto’s op van uw gerechten en beschrijf de bijbehorende smaaksensatie pakkend. Vergeet niet om enkele ingrediënten met herkenbare smaken nadrukkelijk te noemen, zodat uw gast in gedachten de vertaling van omschrijving naar smaak kan maken.
- Zorg voor de juiste balans
Ambiance, uitstraling van uw menukaart en de daadwerkelijke gerechten moeten onderling in balans zijn. Natuurlijk is het verschil tussen 'frites' en 'een julienne van La Bonnotte aardappels' groot! Beschrijf uw gerechten dan ook doelgroepgericht.
Natuurlijk kijken we graag eens naar úw menukaart. Neem vrijblijvend contact met ons op.