over ons | contact | maatwerk offerte | klantenservice | Advies nodig? Bel ons: +31 (0)486 700 277
U bevindt zich hier: Home > Menupsychologie

Tips van onze expert

 

Tip: het communiceren van prijzen in een menukaart


Vrijwel altijd bevat een menukaart prijzen. Immers, los van allerlei juridische aspecten, moet uw gast simpelweg kunnen zien wat een gerecht kost. U wilt echter dat de gast zich concentreert op een gezellige avond uit en zich vooral niet druk gaat maken om de prijs.
 
De vraag is dan: Hoe communiceert u tarieven zonder uw gast bewust te maken van kosten?
 
Da's vooral een kwestie van psychologie. Hanteer de volgende richtlijnen:
  1. Iedereen weet dat we tegenwoordig in Euro's betalen. Het €-teken (of erger nog: het woord 'Euro') kan dus best achterwege worden gelaten. Gevolg: de ingeprogrammeerde associatie tussen het zien van '€' en de wetenschap dat 't geld gaat kosten, wordt vermeden. En nog belangrijker: uit onderzoek volgt dat de visuele breedte van het bedrag in ons brein wordt 'vertaald' naar een gevoel bij de hoogte van het bedrag. Zonder valuta-teken is het bedrag smaller... en dus lager.
  2. Is het een optie om uw prijzen af te ronden op gehele Euro's? Meteen doen. Ook hier geldt: een visueel klein bedrag wordt als een relatief laag bedrag ervaren.
  3. Prijs is relatief t.o.v. kwaliteit. Laat dus duidelijk uit uw menukaart blijken wat u biedt én wat u er allemaal voor doet. Desnoods doet u wat extra om de prijs dubbel en dwars te rechtvaardigen. Zo kan de afgezaagde 'zalm op een bedje van tagliatelle' opeens een 'op de huid gegrilde zalmmoot met verse lamsoor en huisgemaakte pasta' worden.
  4. Gerechten worden verhoudingsgewijs goedkoper als ze kunnen worden afgezet tegen één of twee duurdere gerechten. Ben dus niet terughoudend om een enkel wat prijzig gerecht op de kaart te zetten. Dit maakt direct al uw andere gerechten scherp geprijsd! Bovendien blijkt dat in gezelschap sommige mensen zich geroepen voelen om klakkeloos voor het duurste gerecht te gaan (klaarblijkelijk teneinde hun goede smaak te onderstrepen), waardoor uw prijzige gerecht best nog eens populair kan worden.
  5. Tot slot geldt voor ieder gerecht dat je het gerecht moet kunnen 'proeven' zodra je de omschrijving leest. Zou u een 'Thaise vissoep' bestellen? Waarschijnlijk niet, want die proeft u niet. En een 'Thaise vissoep met citroengras en koriander'? Dat bedoelen we: als 't in gedachte lekker smaakt (en je een liefhebber bent), dan wil je 't gerecht gewoon hebben en is de prijs niet meer zo belangrijk.
Een volledig geoptimaliseerde menukaart kan tot zo'n 20% meer omzet genereren. Het loont dus de moeite om aandacht te geven aan de menukaart en te blijven experimenteren met gerechten, prijzen en presentatie.
© 2016 Horecamenukaarten.nl is een label van decover bv.

Toegevoegd aan uw winkelwagen

Het door u geselecteerde product is toegevoegd aan uw winkelwagen.

Wilt u verder winkelen of bestellen?